Thursday, January 24, 2019

04 - Mitä vain voi tapahtua

Aiempi matkaaja Facebookissa:

"Meillä menomatka meni mönkään. Loppujen lopuksi osa lensi Helsingistä Pariisiin ja sieltä Nigerin kautta Beniniin. Osa Brysselistä Marokon kautta ja joku alkuperäistä reittiä. Oltiin onnellisia, että päästiin lopultakin ilmaan, sillä tulimme perille kaksi päivää myöhässä.

Paluumatkalla oltiin me ja 150 beniniläistä pyhiinvaeltajaa. Matkalippuja jouduttiin kirjoittamaan käsin, kun tekniikka petti. Sen seurauksena pari ripulimatkailijaa jäi AddisAbebassa melkein rannalle ruikuttamaan, kun heitä ei oltu kirjattu Cotonou - Addis Abeba -lennolle. Pääsivät loppujen lopuksi samaan koneeseen ja leveästi ykkösluokkaan😁 Kaikkeen pitää siis varautua!!"
Mukaan siis malttia ja kerrankin voisi kunnioittaa nyrkkisääntöä, että käsimatkatavaroilla olisi hyvä pärjätä päivä-pari siltä varalta, että matkatavarat jää välille.

Tässä on matkatoimiston esimerkkilennot, ja minunkin saamani lentoliput noudattavat kokolailla tuota. Cotonousta on vielä parin tunnin bussimatka Grand-Popon kylään. Tukholman-odotuksille sain tämän päivän käynnillä muutaman kympin lentokenttälahjakortin, mikä on tosi mukava huomiointi.

Huhhuh, pitkälle pitää mennä päästäkseen kauas. :) Odotan jo sitä hetkeä kun saa käpertyä sänkyyn hyttysverkon sisään nukkumaan.

Odotettavissa on paljon lämmintä, joskin tällä hetkellä näköjään jopa ukkosta (Foreca). Miltähän tuntuisi rannikolla +34 astetta ja ukonilma? Kun saavumme perille, niin Espoossa pitäisi olla 30 astetta pakkasta. Beninissä tähän aikaan hallitsevana pitäisi olla Saharan suunnasta puhaltava (kuiva) Harmattan-tuuli, mutta en minä ukkostakaan pahakseni pistä, kunhan ei koko matkaa jatku.

Tänään oli viimeinen tutkimuskäynti ennen reissua. Puolimatkassa havahduin siihen, että unohdin ottaa eilen otetut näytteet pakkasesta mukaan... En ole aamuihminen. Tällä kertaa otettiin myös 7 putkellista verinäytteitä sekä käytiin vielä viime hetken matkavinkit läpi (elintärkeä vinkki: ota mukaan oma wc-paperi). Unohdukseni takia pääsin käymään tutkimuskeskuksella vielä uudestaan töiden jälkeen. Itse käyntiä ei voinut siirtää myöhemmäksi, koska tänään kaikki olivat sairastuneita ja tutkimuslääkäri oli paikalla yksin. Hyvin sujui näytteen otto lääkäriltäkin! :)